Girls Day bij Koninklijke Van Wijhe Verf

Tuesday, 16 April 2019

Op 11 april was het weer Girlsday bij Koninklijke Van Wijhe Verf. 20 enthousiaste meisjes van groep 8 van basisschool de Sprankel uit Zwolle hebben een kijkje genomen bij het maken van verf. Dit initiatief van VHTO, Landelijk Expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, is bedoeld om meisjes de onontdekte wereld van bèta, techniek en ICT van dichtbij te beleven.

Koninklijke Van Wijhe Verf opent deuren voor meiden op Girlsday!

De meisjes werden ontvangen door een aantal vrouwelijke medewerkers van Koninklijke Van Wijhe Verf, waaronder Rianne Altena en Astrid Wijnbergen, beiden Technisch Specialist. Het is voor de meisjes interessant om vrouwen te horen vertellen over hun technische functie en de mogelijkheden die dit biedt. Van Wijhe Verf is ervan overtuigd dat Girlsday de interesse voor techniek aanwakkert. Het kan een dag zijn waar de meisjes met een goed gevoel aan terugdenken als ze voor de keuze staan ‘welke sector of welk profiel ga ik kiezen?’, en ‘welke opleiding ga ik volgen?'.

Na een kennismaking was er een rondleiding door de fabriek om te zien hoe verf nu echt wordt gemaakt. Er werd uitleg gegeven over de verschillende merken van Koninklijke Van Wijhe Verf; Wijzonol, Ralston en Rebel Paints. En in het R&D lab werd uitgelegd hoe verf wordt ontwikkeld en zijn de meisjes zelf verf gaan maken aan de hand van het Verfexperiment ontwikkeld door C3 (Centrum Jongeren Communicatie Chemie). Ook zijn de meiden zelf nog aan de slag gegaan met de producten van Wijzonol.

Achtergrond

Veel vrouwelijk bèta-/technisch en ICT-talent gaat verloren, vaak omdat meisjes onbekend zijn met bèta-, technische en ICT-beroepen en opleidingen. Het bezoek aan een bedrijf kan helpen de blik van meisjes op bèta, techniek en ICT te verbreden en hun loopbaankeuzes te beïnvloeden. Binnen bedrijven dringt ook steeds meer het besef door dat genderdiversiteit op de werkvloer voor betere resultaten zorgt.

Rol VHTO

VHTO is het expertisebureau in Nederland op het gebied van meisjes/vrouwen en bètawetenschap, techniek en ICT. VHTO organiseert sinds 2010 jaarlijks de landelijke Girlsday. Het is één van de activiteiten om haar doel - meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en ICT in Nederland - te verwezenlijken. VHTO zorgt voor de landelijke coördinatie van Girlsday en bemiddelt tussen scholen en bedrijven om de juiste partijen met elkaar in contact te brengen.

Meer nieuws

thumbnail Koninklijke Onderscheiding voor Marlies van Wijhe

Marlies van Wijhe, algemeen directeur van Koninklijke Van Wijhe Verf heeft woensdag 11 december een Koninklijke onderscheiding ‘Ridder in de Orde van Oranje-Nassau’ in ontvangst mogen nemen van Zwolse burgemeester Peter Snijders. Ze is onderscheidden op basis van haar 25-jarige verdiensten voor het familiebedrijf Koninklijke van Wijhe Verf en haar inzet voor duurzaamheid, innovatie in de branche en op maatschappelijk en cultureel vlak.

Koninklijke van Wijhe Verf wil in 2025 klimaatneutraal zijn

Koninklijke Van Wijhe Verf – producent van Wijzonol bouwverven - legt een ambitieus, duurzaam plan op tafel. Het bedrijf wil in 2025 al klimaatneutraal zijn. “Het gaat écht niet goed met het de biodiversiteit en de klimaatsverandering”, zegt CEO Marlies van Wijhe. “Er moet nú iets gebeuren.”

Koninklijke Van Wijhe Verf is ‘Best For The World 2019’

Verfemmers van 100% Post Consumer Recyclaat - Wijzonol De eerste verfemmer van 100% Post Consumer Recyclaat op de markt

De bedrijven Koninklijke Van Wijhe Verf, Dijkstra Plastics en Veolia Polymers hebben de handen ineengeslagen en komen met de eerste verfemmer, die gemaakt is van 100% Post Consumer Recyclaat (PCR). Daarmee zetten ze een belangrijke stap naar een volledig circulair systeem.

Wijzonol Happy Day 2019 Wijzonol op pad met een missie tijdens de Happy Day

Een glimlach op het gezicht bij honderden vakschilders. Dat was het effect van de Wijzonol Happy Day 2019 op dinsdag 21 mei. Ruim 100 collega’s van Koninklijke Van Wijhe Verf en partners van de verfgroothandels doorkruisten heel Nederland. Ze verrasten meer dan 1000 schilders met duurzame cadeaus en een groene boodschap.