“De (stille) kracht van het familiebedrijf”

Over familiebedrijven lopen de meningen behoorlijk sterk uiteen. ‘Behoudend. Degelijk. Intern gericht. Weinig innovatief.’ Jazeker, dergelijke typeringen kom ik vaak genoeg tegen. Toch altijd even slikken voor een directeur van een familiebedrijf dat dit jaar het 100-jarig jubileum viert.
 
Auteur: Marlies van Wijhe, CEO Koninklijke Van Wijhe Verf
 

Maar er is ook een andere stroming: die van de fans van het familiebedrijf. Zij wijzen vooral op de expertise, passie en loyaliteit binnen dit type bedrijf. En deze laatste groep is sinds de crisis opvallend gegroeid. Terecht? Dacht het wel! Als we kijken naar de faillissementen die de laatste jaren de revue zijn gepasseerd, zijn het de familiebedrijven die het meest solide lijken te zijn. Die hun medewerkers aan boord houden en er samen de schouders onder zetten. Omdat voor familiebedrijven continuïteit doorgaans belangrijker is dan winstmaximalisatie. En dat heeft alles te maken met emotie.

Ziel en zaligheid

Ondernemingen investeren kapitalen in marketing en reclame om de emoties van hun klanten te doorgronden, maar vreemd genoeg wordt over emotionele betrokkenheid aan de top van een organisatie vaak minder positief gedacht. Emoties zijn slechte raadgevers en ze vertroebelen het zakelijk inzicht. Zegt men. Het zal u niet verbazen dat ik dat zelf iets genuanceerder zie. Persoonlijk kan ik heel goed uit de voeten met mensen die met ziel en zaligheid aan hun bedrijf verbonden zijn. Ik herken de drive, de passie en ja: vaak ook de eigenzinnigheid.

Denken in generaties

Toegegeven: met die eigenschappen kan het twee kanten op. Er zijn inderdaad genoeg voorbeelden waar de liefde voor het bedrijf resulteert in het angstvallig bewaken van het bekende en vertrouwde. Dat leidt tot stilstand, niet tot continuïteit. Gelukkig zijn er veel meer familiebedrijven die juist vooruit kijken. En dan niet naar de volgende jaarcijfers, maar naar de volgende generaties. Is wat wij geloven en doen over vijfentwintig jaar nog steeds relevant?

Wat beweegt ons?

Binnen ons bedrijf is het antwoord heel simpel: we willen de wereld een beetje mooier maken. Nu en in de toekomst. Daarom bieden we bescherming aan wat waardevol is en geven we kleur aan onze omgeving. Dat doen we door duurzame producten te ontwikkelen die door hun samenstelling, verwerking of levensduur daadwerkelijk bijdragen aan een mooiere wereld en dito toekomst. Eigenzinnig? Vast wel. We zijn namelijk niet bang om af te wijken van de gebaande wegen. Dat vraagt lef, doorzettingsvermogen én passie. Eigenschappen die binnen ons bedrijf royaal aanwezig zijn en waar we ons heel gelukkig mee prijzen. We koesteren onze historie maar richten de blik op de toekomst. Want daar willen we bij zijn.

Meer blogartikelen

Vragen? Neem contact met ons op.

Volg Wijzonol op social media

Volg de laatste ontwikkelingen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.

Kleur toegevoegd aan Semppels

Deze kleur is toegevoegd aan jouw Semppels.

Let op: de Wijzonol Semppel kleurtester bevat de Wijzonol muurverf mat. Deze heeft een matte uitstraling, maar geeft wel een goede kleurindruk.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.