fbpx

Andries de Geest

Kleurspecialist bij Wijzonol

“Zwart (en een beetje grijs)”

In een eerdere blog heb ik al eens uit de doeken gedaan hoe het mogelijk is dat wij kleur kunnen “voelen”. Daar komt nog bij dat het zien van bepaalde kleuren een neurologische reactie de hersenen aanzet tot het produceren van bepaalde hormonen. Warme kleuren stimuleren bijvoorbeeld de aanmaak van dopamine, welke bij ons blije en warme gevoelens teweeg brengt. Bij koele kleuren is dat o.a. oxytocine, wat rust geeft en vertrouwen opwekt. Zoals wit een reflectie van alle kleuren uit het zonlicht is, worden bij zwart juist alle kleuren geabsorbeerd en is deze dus het meest kleurloos (monochroom) te noemen. Daaraan dankt deze kleur zijn neutrale, passieve en weinig prikkelende eigenschappen. Deze gelden ook voor grijs, de lichtere variant van zwart.
Een veel gebruikt zwart pigment is carbon black, dit bestaat uit roetdeeltjes die tijdens een onvolledige verbranding van koolstofhoudende stoffen (teer, steenkool, aardoliedelen) met een waternevel uitgefilterd worden (agglomeraten). Dit pigment wordt over de hele wereld voor vele doeleinden gebruikt, van verf, inkt en kunststof tot make-up. Ook voor autobanden is dit de perfecte kleurgever, mede vanwege zijn UV-bestendigheid en slijtvastheid.

In spreekwoorden of gezegdes hebben grijs en zwart vrijwel altijd een negatieve betekenis (zwarte dag, grijs gebied enz.). Dat het dus geen verleidelijke kleur is, blijkt ook uit een test waar een groep kinderen drie kleuren ijs mochten proeven: roze, geel en zwart. Alle kleuren hadden dezelfde smaak, maar roze kreeg de voorkeur. Geel werd als zuur ervaren en geen van de kinderen vond het zwarte ijs lekker! Zo krijg je drop in heel veel landen ook niet aan de man. Weer voorbeelden die aangeven, dat kleur invloed heeft op hoe wij dingen beleven en ervaren. Waar zwart wel een aantrekkende uitwerking heeft, is bij bijv. hightech apparatuur, luxe artikelen en natuurlijk auto’s. Dan is zwart ineens stijlvol, krachtig en straalt het kwaliteit en klasse uit. Ook met zwarte kleding bereik je al gauw een chique en elegante look. Op dit moment is het een trend om compleet zwart gekleed te gaan, maar door glans en mat af te wisselen en te variëren met glad en structuur toch diepte en beweging te creëren. Wel moet je er rekening mee houden dat zwart de contouren en oneffenheden van het gezicht en donkere kringen onder de ogen versterkt. Dit kun je voorkomen door geen col of kraag te dragen, een lage halslijn aan te houden of er toch een gekleurd sjaaltje bij te dragen. Grijze kleding is bijzonder geschikt voor een serieus gesprek, de neutraalheid van deze kleur zal de nadruk op de inhoud gevestigd houden. Grijs is bij uitstek niet de kleur om te dragen bij bijvoorbeeld een eerste date, of bij het maken van foto’s. Het laat je uiterlijk verbleken waardoor je een soort van onzichtbaar lijkt te worden.

Zwart en grijs als huisstijl kleur voor winkel of webshop zijn het meest geschikt voor serieuze en informatieve instellingen. Ze stralen wijsheid, degelijkheid en zekerheid uit, en zijn dus zeker geschikt voor bijv. advocaten, notarissen, stylisten en adviseurs. Maar ook als je klasse, luxe en stijl wilt uitstralen is de combinatie zwart en in dit geval zilver zeker een aanrader. Een groot voordeel van zwart en grijs als logo is dat bijv. drukwerk goedkoop te realiseren is en bij het maken van een kopietje de uitstraling van de huisstijl ongewijzigd blijft.

Bij gebruik van zwart en grijs in je interieur is het belangrijk met wat dingen rekening te houden. Zwart maakt donker, maar zet je bijvoorbeeld lichte meubels voor een zwarte wand geeft dat diepte en een combinatie van zwart met wit (bijv. een tegelvloer) werkt ook ruimtelijk. Bij zwarte wanden staat een lichte of blank houten vloer het mooist, en probeer ervoor te zorgen dat plaatsen waar het licht binnenvalt niet donker gekleurd zijn. Een heel verrassend effect kan het hebben om in een lichte ruimte (bijv. de badkamer) het plafond eens zwart te maken. Grijs kan eigenlijk altijd en overal toegepast worden, maar met een teveel aan grijs loop je het risico saaiheid en oppervlakkigheid uit te stralen. Er is echt kleur bij nodig om sfeer te creëren en te behouden. Antraciet is op het moment erg hot en kan ook makkelijk doorgetrokken worden naar buiten, waar tuinmeubels in deze kleur heel mooi contrasteren met het groene gras en de kleurige bloemen in de tuin. En met een tuinbeits in deze kleur (naast antraciet in vele andere kleuren verkrijgbaar) heb je een verkleurde schutting in een mum van tijd weer als nieuw.

De veelzijdige, maar tevens ingetogen eigenschappen van zwart maken dat we hem verschillend kunnen beleven. In China bijvoorbeeld worden kinderen overwegend zwart gekleed om ze in balans te houden en gezond op te laten groeien. In Japan is het echt de kleur van de oudere, die staat voor wijsheid respect en ervaring. Bij ons wordt het meer ervaren als de kleur van bezinning, ernst, het duistere en de grenskleur van het leven.
Tijdens het schrijven van alles gonsde steeds die ene zin door mijn hoofd, waarmee de Rotterdamse dichter en nachtburgemeester Jules Deelder op de voor hem zo typerende wijze zijn Robijn reclame eindigde: Zwart is zwart, en wat zwart is… moet zwart blijven.
En daar wil ik dan gelijk maar mee eindigen.

Andries de Geest

Meer kleurinspiratie

Kleurtrend
Kleurtrend
Kleurtrend

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.

Kleur toegevoegd aan Semppels

Deze kleur is toegevoegd aan jouw Semppels.

Let op: de Wijzonol Semppel kleurtester bevat de Wijzonol muurverf mat. Deze heeft een matte uitstraling, maar geeft wel een goede kleurindruk.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.