fbpx

Christine Boland

Trendanalist

“Gradient blues”

Wanneer we over een lange tijd terugkijken naar het eerste decennium van deze nieuwe eeuw dan is blauw de overheersende kleur geweest. In fashion, design, interieur, beauty, overal zagen we blauw als trendkleur opkomen. Vanuit de psychologie is dat bijna logisch: we beginnen aan een nieuwe tijdperk met alle turbulentie van dien. De wereld is volop in transitie en dat genereert, naast hoop en optimisme, vooral ook veel verkramping, stagnatie, strijd en onzekerheid. Grote schandalen en de langdurige crisis maakt mensen wantrouwend en gedesillusioneerd. Daardoor groeit de behoefte aan houvast, richting, vertrouwen en helderheid. Blauw is de kleur, die ons dat kan geven. Blauw wordt door veel mensen geassocieerd met betrouwbaar, afhankelijk en betrokken. De kleur van de hemel en de oceaan, blauw is een constante kleur in ons leven.

In deze collage staat blauw centraal: helder en sprankelend in een spel van licht en schaduw en in mooie dégradé varianten. De achtergrondfoto’s maakte ik in Marokko en de sjaal komt van de Berbers. Het Iphone hoesje is van Skech en de jurk van Giorgio Armani.

Dat verlopen van een kleur zagen we al eerder, maar dan vanuit wit naar een felle kleur. Scholten en Baijings zijn daar ooit mee begonnen. Nu gaat het kleurverloop van helderblauw naar diep zwartblauwe indigo. Een mooi idee ook om zo een muur of een display te spuiten. In New York zag ik dat in een etalage en het lijkt me vrij eenvoudig te maken. Kortom, we zijn nog niet ‘klaar’ met blauw…

BE INSPIRED,
CHRISTINE BOLAND

Meer kleurinspiratie

Kleurtrend
Kleurtrend
Kleurtrend

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.

Kleur toegevoegd aan Semppels

Deze kleur is toegevoegd aan jouw Semppels.

Let op: de Wijzonol Semppel kleurtester bevat de Wijzonol muurverf mat. Deze heeft een matte uitstraling, maar geeft wel een goede kleurindruk.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.