fbpx

Andries de Geest

Kleurspecialist bij Wijzonol

“Rood, daar zit wat in…”

Rood is een kleur met een hoog attentie gehalte en dat komt mede doordat het de kleur uit het kleurenspectrum is die wij als eerste kunnen waarnemen. Daar komt nog bij dat wij instinctief rood associëren met gevaar en pijn (bloed). Het is voor ons dus eigenlijk niet mogelijk om deze kleur te negeren. Dat is mede de reden dat rood de meest toegepaste kleur is om ergens aandacht op te vestigen. Als we in de auto rijden en plots een rood licht zien trappen automatisch op de rem. Als we heet water uit de kraan willen draaien we vanzelf aan de knop met de rode stip. In een toiletruimte zien we aan een rood gekleurd slotje welke deur we niet moeten hebben, en dit allemaal zonder er bij na te denken!

Naast gevaar is ook liefde een primitief gevoel dat onlosmakelijk met rood verbonden is. Vroeger dacht men dat liefde uit het hart kwam maar inmiddels weten we dat dit proces in onze hersenen plaatsvindt en dat rood daar een aanwakkerende rol in speelt. Deze kleur stimuleert o.a. de bloedsomloop en daarmee warme gevoelens enz…


Er zijn voorbeelden genoeg te noemen waaruit blijkt dat rood kracht opwekt, activeert en stimulerend werkt, maar onlangs las ik een artikel over een toch weer opmerkelijke proef. Een groep onderzoekers liet diverse planten (stekjes) opgroeien onder exact dezelfde omstandigheden, alleen onder verschillende kleuren licht. De planten in het rode licht groeiden het snelst, kregen de meeste vertakkingen en werden het grootst (bijzonder toch?). In de sport kunnen de oppeppende en temperament verhogende eigenschappen van rood tot buitengewoon hoge prestaties leiden. Ook is het zo dat een team in een rood tenue sterk en intimiderend overkomt en dat zal zeker invloed hebben op het gemoed en dus het spel van de tegenstander.

De meeste rode pigmenten zijn organisch (gewonnen uit plantaardige of dierlijke stoffen) dus niet altijd even sterk. Dat nieuwe rode kleding afgeeft in de wasmachine is een gevolg van loslaten van het pigment uit het bindmiddel. Dit gebeurt in lichte mate met alle kleuren maar bij rood valt dit natuurlijk meer op dan bij blauw. Vroeger werd zelfs blauwsel aan de was toegevoegd om deze witter te laten lijken. Door sulfiet toe te voegen aan bijv. wijn of vlees werd een diepere rode kleur verkregen waardoor het aantrekkelijker uitzag. Dat is aan banden gelegd en de slager heeft dat heel creatief opgelost door gebruik te maken van het complementaire principe, door er wat groene slablaadjes tussen te leggen laat hij het vlees roder en daarmee dus verser en aantrekkelijker lijken.

Om hoogwaardige en serieuze zaken aan te prijzen is rood niet de aangewezen kleur. Rood is echt de kleur om aandacht te vragen voor dingen waar je niet echt naar op zoek bent, dus aanbiedingen en zogenoemde impuls aankopen (laten we eens gek doen!) doen het goed met rood. Het schijnt ook zo te zijn dat terrasjes en restaurants die overwegend rood aangekleed zijn, eerder vol zitten dan waar de inrichting bestaat uit blauwe tafelkleedjes e.d.. Dit zou te maken hebben met dat eten beter smaakt in een rode omgeving. Voeg aan dat aantrekkelijk rood dan nog het eetlust bevorderende geel toe wat ook nog eens een enorme aantrekkingskracht op kinderen heeft, en de ultieme fast food kleurcombinatie is een feit! Zo moet het gevolgen hebben gehad voor de omzet van MC Donald’s dat ze de aantrekkelijke rode huiskleur hebben vervangen door een soort mosgroen.

Een volle kleur rood past wel of niet bij je, pas als rood afgezwakt of vermengd wordt kan de kleur wat algemener toegepast worden. Het is wel zo dat bij vrouwen de voorkeur uitgaat naar de wat blauwachtige tinten en bij mannen meer het bruin of geelachtig rood. Als iemand het aandurft om in het knalrood gekleed te gaan kan dat betekenen “ik voel me happy, zit fantastisch in mijn vel en iedereen mag dat weten!“, voor een ander kan het juist een schreeuw om aandacht zijn. Het hele rode is bij kleding eigenlijk het mooist als de kleur in details verwerkt is of het als accessoire zoals een tasje, ketting, riem of sjaal gedragen wordt. Verder moet er rekening mee gehouden worden dat het diepere rood wat ernstiger en serieuzer overkomt en het gelere rood speelser en vrolijker. Dit alles geldt ook voor het gebruik van rood in het interieur. Het is een enorm aanwezige, bijna schreeuwerige kleur en een beetje te vergelijken met (je kent ze wel) zo’n figuur dat op een feestje gelijk alle aandacht opeist en de aanwezigen met veel bravoure trakteert op de ene naar de andere anekdote of mop. Het eerste half uur is dit een “toffe vent” maar naar een uur gaat hij je irriteren, en halverwege de avond ben je hem spuugzat! Bij een teveel en te heftig rood in je leefruimte kan dit effect weken of misschien maanden duren, maar je gaat het een keer zat worden!

Inmiddels zitten we in de maand december waar rood een voorname rol speelt. Zijn de rode mantel en mijter nog niet vertrokken, dan bepaald de Kerstman met zijn rooie santekraam al weer het straatbeeld. Als we dan zo samen al dat moois aanschouwen en genieten van de rode linten, rode servetten, rode kaarsen, rode wijn, rode tafelkleden, en sneeuwpop makende kinderen met rode wangen en neuzen, kunnen we december toch wel de warmste maand van het jaar noemen?

Andries

Meer kleurinspiratie

Kleurtrend
Kleurtrend
Kleurtrend

Altijd de laatste kleurtrends in je mailbox?

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.

Kleur toegevoegd aan Semppels

Deze kleur is toegevoegd aan jouw Semppels.

Let op: de Wijzonol Semppel kleurtester bevat de Wijzonol muurverf mat. Deze heeft een matte uitstraling, maar geeft wel een goede kleurindruk.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief​.